EasyBusiness | Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу? (2 серія)
17616
post-template-default,single,single-post,postid-17616,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу? (2 серія)

Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу? (2 серія)

 ГРАНТОВЕ ФІНАНСУВАННЯ

Грант – грошові ресурси, що надаються грантодавцем (напр. державними органами, корпораціями, міжнародними інституціями, фондами і т.д.) на безоплатній і безповоротній основі.

Грантове фінансування підходить для компаній, які знаходяться на початкових етапах розвитку, зокрема, на етапі ідеї, готового прототипу, робочого продукту та у випадку наявних перших продажів. Часто грантове фінансування спрямовують на допрацювання продукту, впровадження інновацій, маркетингові дослідження та ін. Зазвичай гранти не надаються для фінансування оборотного капіталу. Однією з умов залучення гранту є звітування після цільового використання коштів. Якщо компанія готова використовувати кошти під чітким контролем та звітуватися за результати, вона може подаватися на грант.

Грантові програми бувають від національних та міжнародних донорів. Грантодавці можуть фінансувати як традиційну, так і інноваційну діяльність (таких більшість). Серед українських грантодавців ключовим є Український Фонд Стартапів, що виділяє до 70 000 дол. в рамках одного проєкту і в основному підтримує інноваційні проєкти. Ключовими грантодавцями серед міжнародних донорів є: USAID, ЄБРР, Європейська комісія  та ін.

У рамках Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) діє Програма «Конкурентоспроможна економіка України» (КЕУ). Вона спрямована на розвиток різних сфер економіки (наприклад, оптимізація виробництва, сприяння експорту, розвиток торгівлі, розвиток бізнесу та ін.) і часто відкриває грантові конкурси розмірами аж до 1 250 000 грн.

 ГРАНТОВІ ПРОГРАМИ USAID

Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Конкурентоспроможна економіка України», яка  спрямована на розвиток малих та середніх підприємств, стартапів, різних сфер економіки (наприклад, оптимізація виробництва, сприяння експорту, розвиток торгівлі, розвиток бізнесу та ін.) та перспективних секторів (наприклад, ІТ, меблевий сектор, туризм, кіно та креативні індустрії, харчова промисловість), і часто відкриває грантові конкурси розмірами до 1 250 000 грн.

Горизонт 2020 

Горизонт 2020 – це найбільша програма ЄС для фінансування дослідницьких та інноваційних проєктів. Бюджет програми оцінюється у 80 млрд євро на 2014-2020 рр. Головним завданням програми є підтримка й фінансування інноваційних ідей та продуктів.

Горизонт 2020 надає фінансування проєктам, які перемагають у відкритих конкурсах. Рамкова програма складається з трьох основних блоків:

Передова наука (бюджет € 24 млрд)

Це фундаментальні наукові дослідження, розвиток наукової інфраструктури, просування проривних технологій. А також міжнародний та міжгалузевий обмін науковими кадрами, розвиток кар’єри.

Лідерство у промисловості (бюджет € 17 млрд)

Блок, орієнтований на промислові розробки, інновації в інформаційно-комунікаційних технологіях, нанотехнологіях, технологіях, що пов’язані з космосом.

Соціальні виклики (бюджет € 30 млрд)

Охоплює наукові розробки в шести сферах. Перша — це охорона здоров’я, демографія та добробут. Друга сфера досліджує безпеку продуктів харчування, а також сільське господарство, екосистему й біоекономіку. Третя сфера вивчає безпечну, чисту й ефективну енергетику, займається проблемами зміни клімату й раціонального використання ресурсів. Четверта сфера – це розробки ресурсозберігаючого, комп’ютеризованого, екологічного транспорту. Головна тема п’ятої сфери — безпека, а шостої – дослідження в гуманітарних сферах.

Окрім того в рамках програми Горизонт 2020 передбачена підтримка МСБ, які мають значний інноваційний потенціал та можуть здійснити революційний технологічний прорив. Таким МСБ, що швидко розвиваються, Горизонт 2020 має на меті допомогти у фіналізації продукту та виході на міжнародний ринок.

КАСКАДНЕ ФІНАНСУВАННЯ

Ще однією грантовою можливістю від Європейсьго Союзу є каскадне фінансування (фінансова підтримка третіх сторін) — механізм Європейської Комісії з підтримки виходу на ринок або розвитку цифрових інновацій. У програмі Горизонт 2020 каскадне фінансування застосовується у вигляді  конкурсів, оголошених у межах проєктів, що вже фінансуються.

Механізм каскадного фінансування має переваги та надає більші шанси МСБ отримати грант. Можна виділити 5 конкретних причин, чому варто податися на каскадне фінансування.

  1. Горизонт 2020 виділяє близько 800 млн євро на конкурси каскадного фінансування
  2.  Фінансування спрямоване на МСБ та стартапи та  варіюється від 50 000 до 150 000 євро без втрати частки компанії (equity-free funding)
  3. Процес участі є легшим, ніж у інших європейських програмах фінансування
  4. Каскадне фінансування є менш відомими і конкурентними, що збільшує шанси на успіх
  5. Це зв’язуюча ланка між компанією та європейською інноваційною екосистемою

 

EIC ACCELERATOR

Ще однією грантовою можливістю для інноваційних МСБ є EIC Accelerator. Це частина програми European Innovation Council pilot, що підтримує інноваційні МСБ з високим рівнем ризику, які можуть сприяти швидкому економічному зростанню. На 2019-2020 роки бюджет програми становить €1.3 млрд. У рамках цієї можливості можна отримати грант, а також грант разом з інвестиціями. Грант фінансує від €0.5 до €2.5 млн (до 70% витрат). Грант можна отримати на активності 6-8 рівня технологічної складності. Додатково до гранту можна отримати до €15 млн інвестицій на фінансування комерціалізації інноваційного рішення та масштабування бізнесу. Окрім того програма надає підтриму бізнесу: учасники отримають доступ до коучингу від EIC, нетворкінгу та підтримку для запуску свого продукту на міжнародних ринках. На програму варто подаватися МСБ, що відповідають таким критеріям: мають проривні інновації, мають готовий прототип, таргетують глобальний ринок, з потенціалом швидкого масштабування, близькі до виходу на ринок.

Головними критеріями обрання переможців є досконалість проєкту, його вплив на ринок та реалістичність впровадження. Кожен з критеріїв має однакову вагу в процесі прийняття рішення:

  1. Досконалість проєкту: проєкт має високий інноваційний потенціал і суттєво випереджає сучасні рішення
  2. Вплив: інновація відповідає нагальній потребі клієнтів європейських та світових ринків, інноваційне МСБ має ґрунтовний бізнес-план та план масштабування бізнесу
  3. Впровадження: план проєкту фінансованого грантом є узгодженим та ефективним.

 

Дедлайн програми на 2020 рік: 7 жовтня.

ЯК ЗАЛУЧИТИ ГРАНТ?

Процес отримання гранту є індивідуальним та залежить від умов грантової програми, проте ми виділили головні кроки, які є уніфікованими для більшості грантових конкурсів.

Перш ніж подаватися на грант, уважно прочитайте деталі гранту та визначте ключові моменти: на що дають грант, для кого він підходить, які умови і т.д.

Більшість відмов відбувається через невідповідність заявок тематиці гранту. Якщо ви визначили, що грантова програма вам підходить, переходьте до наступних кроків:

1 крок – проаналізуйте умови отримання гранту: вимоги до заявки/до апліканта, форми подачі заявки, дедлайн подачі;

2 крок – розробіть концепцію проєкту, плану написання заявки, визначте відповідальних за написання заявки осіб, встановіть проміжні дедлайни в процесі написання грантової заявки), опрацювання бізнес-плану за необхідності;

3 крок – підготуйте проєктну документацію (опис компанії, команди, рішення і т.д.), підготуйте бюджет проєкту, заповніть онлайн-форми та надайте іншу інформацію в залежності від вимог проєкту;

4 крок – обговоріть умови та підпишіть контракт з грантодавцем у разі успіху;

5 крок – отримайте кошти та використовуйте їх відповідно до цільового призначення;

6 крок – підготуйте звіт для грантодавця про результати використаних коштів.

КРАУДФАНДИНГ

Краудфандинг – це залучення фінансової допомоги від зацікавлений осіб шляхом колективного фінансування на онлайн-платформах.

Краудфандинг підходить для компаній на будь-якій стадії розвитку, але найчастіше використовується на початковій стадії розвитку.  , зокрема, на стадії ідеї чи готового прототипу. Часто краудфандинг спрямовують на допрацювання продукту, впровадження інновацій, маркетингові дослідження та ін. Однією з умов залучення краудфандингових коштів є готовність спілкуватися з великою кількістю дрібних інвесторів, а також повернути їм матеріальну винагороду (зазвичай, кошти чи готовий продукт).

Проте умови повернення винагороди інвесторам залежить від виду обраного краудфандингу. Існує 4 види краудфандингу:

На основі пожертв: краудфандер жертвує кошти, не розраховуючи на їх повернення. Пожертви зазвичай використовуються для підтримки проектів, що допомагають боротися із наслідками стихійних лих, голоду, покращувати освітні програми тощо. JustGiving та GoFundMe є одними з найбільших платформ на основі пожертв. У глобальному масштабі в 2015 році було зібрано понад 2,85 млрд. дол.

На основі нагород: краудфандер перераховує кошти з очікуванням винагороди, яка може бути у вигляді токену або дострокового / ексклюзивного отримання товару чи послуги, запропонованого компанією. Kickstarter та Indiegogo – одні з найуспішніших платформ для краудфандингу, побудованих на основі моделі краудфандингу, що передбачає отримання коштів тільки за умови, якщо краудфандингова кампанія успішна і досягла свого таргету. З моменту його запуску в 2009 році до квітня 2017 року через Kickstarter було профінансовано понад 123 тисячі проектів і майже 3 мільярди доларів США були надані.

Крім того, існує два типи кампаній краудфандингу на основі нагород: (1) «Все або нічого» – (“All-or-nothing” – AON) вимагає, щоб проект досяг 100 відсотків своєї мети фінансування. Якщо мета не буде досягнута, кошти повертаються краудфандерам. (2) «Зберігати все» або кампанія з гнучким фінансуванням (“Keep-it-all” – KIA) дозволяє ініціатору проекту зберігати залучені суми. Кампанії AON мають більший обсяг підтримки та приносять більший обсяг коштів порівняно з KIA: оцінка кампаній, проведених у 2011–2013 роках через Indiegogo, встановила, що середня ціль фінансування проектів AON склала 31 397 доларів США порівняно з 20 478 доларами США для КІА; 34% кампаній AON досягли своєї мети, порівняно з 17% KIA.

Кредитний або Peer-to-Peer (P2P): найбільш швидко зростаючий тип краудфандингу, займає 73% ринку. Краудфандер позичає гроші фізичним особам або компаніям за умови отримання додаткових відсотків. Хоча існують платформи, орієнтовані виключно на соціально орієнтоване кредитування, більшість діють як комерційні платформи і прямо конкурують з іншими фінансовими посередниками. Наприклад, платформа KIVA надає невеликі позики (від 100 до 100 000 доларів США) фермерам, НДО та МСП, які спрямовані на позитивний соціальний вплив. Наразі через платформу було надано більше 1 мільярда доларів США невеликих позик.

Краудфандинг на основі капіталу (Equity-based): краудфандер купує капітал у компанії. Акціонерний капітал є новою, але швидко зростаючою моделлю в краудфандингу. У 2015 році за допомогою цієї моделі було інвестовано понад 2,5 мільярда доларів США. Краудфандинг на основі капіталу може досягти 36 мільярдів доларів США до 2020 року і в кінцевому рахунку перевищити обсяг венчурного капітал за вартістю (за даними Massolution). Однак краудфандинг на основі капіталу залишається сильно залежним від регуляторних рамок, які часто обмежують інвестиції в капітал для інвесторів.

Найпопулярніші міжнародні краудфандингові платформи:

  • Indiegogo
  • Kickstarter
  • Funding circle
  • Crowdfunder
  • Fundable

Українські краудфандингові платформи: 

  • Na starte
  • пільнокошт (Big Idea)

 

ІНВЕСТИЦІЇ

Інвестиції – це довгострокові вкладення капіталу у підприємницьку діяльність з метою отримання певного доходу (прибутку).

Залучення інвестицій доцільне для компаній на різних стадіях. Інвестиції легше залучити на стадіях Успіху та Злету , зокрема, на етапах робочого продукту, наявних продажів та масштабного бізнесу, проте ангельські інвестори можуть вкласти кошти і на стадії ідеї. Цільове викорстання інвестицій може бути абсолютно різним, проте часто їх використовують для оптимізації бізнес-процесів, подальшого масштабування бізнесу, розвитку інновацій, стрімкого розвитку компанії. Однією з умов залучення інвестиційних коштів є готовність віддати частку компанії у володіння інвесторам. Розмір частки залежить від оціненої вартості компанії та розміру інвестування. Інвесторами можуть бути: бізнес-ангели та венчурні фонди для стартапів, сімейні офіси та великі корпорації для більш зрілих стадій розвитку бізнесу, корпоративні інвестиційні фонди, міжнародні організації та ін.

СТАДІЇ ІНВЕСТУВАННЯ

1) Передпосівне інвестування (pre-seed)

Стадія розвитку компанії: втілення ідеї, дослідження ринку, розробка бізнес-плану для запуску продукту.

На цьому етапі інвесторами можуть бути коло найближчих осіб (сім’я та друзі), бізнес-ангели (заможні особи, які вкладають кошти в бізнес-стартап, як правило в обмін на конвертований борг або частку в компанії) та деякі венчурні фонди.

2) Стартове (посівне) інвестування (Seed)

Стадія розвитку компанії: доопрацювання фінальної версії продукту, підготовка до виходу на ринок.

Інвестори: бізнес-ангели, венчурні фонди з фокусом на стартове фінансування (інвестують в компанії з потенціалом швидкого зростання), сімейні офіси (приватні фонди заможної особи або сім’ї).

3) Рання стадія (early stage = A+B)

Стадія розвитку компанії: перший етап залучення значних інвестицій, коли компанія має готовий продукт та займається оптимізацією фінальної версії, починає розширювати діяльність та збільшувати ринкову частку.

Інвестори: венчурні фонди з фокусом на ранні стадії; сімейні офіси, фонди прямих інвестицій, корпорації з приватним капіталом.

4) Пізня стадія (late stage = C+D) 

Стадія розвитку компанії: етап, коли компанії починають швидко рости та масштабуватися на ринку. Готові до виходу на первинну публічну пропозицію.

Інвестори: венчурні фонди пізніх стадій, фонди прямих інвестицій, корпорації з приватним капіталом. Дані інвестиції можуть проводитися з метою процесів злиття та поглинання, стратегічних альянсів корпорацій.

 5) Первинна публічна пропозиція (IPO)

Стадія розвитку компанії: етап, коли компанія вперше починає публічний продаж акцій. Компанія орієнтована на зростання, має фінансову стабільність.

Інвестори: особа, що хоче купити акції.

Типи інвесторів та обсяги їх інвестицій:

  • Посівні фонди (Seed fund) – 50k-500k євро
  • Ангельські інвестори – до 200k євро
  • Венчурні фонди – 50k-50M євро
  • Фонди прямих інвестицій – 50M євро
  • IPO – 50M-500M євро

Найбільший та найменший розмір інвестицій на кожній стадії розвитку компанії є досить умовним та залежить від інвестора, потреб компанії та умов, на яких була підписана угода про інвестування. 

КОМПОНЕНТИ, НЕОБХІДНІ ДЛЯ ЗАЛУЧЕННЯ ІНВЕСТИЦІЙ:

 Бізнес-план – це письмовий документ, який детально описує, як бізнес ( зазвичай новий)збирається досягти своїх цілей. Бізнес-план визначає письмовий план з точки зору маркетингу, фінансової та операційної діяльності.

● Фінансова модель – розраховані прогнозовані доходи та витрати, а також грошовий потік (Cash Flow) на період від 2 до 5 років. Гошові надходження зазвичай виникають внаслідок фінансування, операцій чи інвестування.

● Пітч-дек – презентація для інвестора, що має дати чітке уявлення інвестору про ваш бізнес. Зазвичай пітч-дек містить опису ідеї, бізнес-модель, план розвитку, фінансову складову, маркетингову стратегію,  опис команди і т.д. залежно від стадії фінансування, типу і потреб інвестора, стадії переговорів з інвестором.

Рекомендованими, але не обов’язковими будуть (залежить від сфери та концепції бізнесу):

● Готовий мінімально життєздатний продукт (MVP) – продукт з мінімальним функціоналом, який можна дати користувачам для демонстрації. Дозволяє команді з мінімальними зусиллями зібрати максимальну кількість перевірених знань про клієнтів для валідації продукту

● Тизер (Executive summary) – коротке резюме вашого проєкту (зазвичай до 2 сторінок), що описує продукт або послугу, історію бізнесу, бізнес-модель, склад команди та навички кожного її члена, а також потенціал бізнесу.

В ідеалі інвестор шукає самодостатній бізнес, що включає в себе:

1) Команда (головний критерій успіху): наявний лідер, члени команди мають взаємодоповнюючі навички, команда має чітке розуміння ринку.

2) Орієнтація на результат: вміння ефективно виконувати роботу, готовий життєздатний продукт, швидке впровадження змін, що базується на даних, потенціал експоненційного зростання

Бізнес-кейс: продукт є зрозумілим, продукт відповідає потребам ринку, продукт відповідає фокусу та інтересам інвестора.

КРЕДИТИ

Кредит – кошти й матеріальні цінності, що надаються кредитором у користування позичальнику на певний строк та під відсоток.

Оформити кредит буде доцільним для компанії, які знаходяться на стадіях Злету та Зрілості, коли наявний робочий продукт та перші чи вже масштабні продажі. Кредні кошти найчастіше використовуються для оптимізації бізнес-процесів, подальшого масштабування бізнесу, стрімкого розвитку компанії. Однією з умов залучення кредиту є платоспроможність бізнесу та готовність платити відсотки за залучення коштів.

Кредити можуть видавати міжнародні організації, державні органи та комерційні банки на різних умовах. Найвигіднішими найчастіше бувають кредити від міжнародних установ, оскільки вони забезпечують менші відсоткові ставки, більші обсяги та терміни самого кредиту.

ЯК ОТРИМАТИ КРЕДИТУВАННЯ?

Узагальнений алгоритм отримання кредиту виглядає наступним чином:

1 крок  —  визначення цільового використання кредитних коштів (проєкт, під який компанія планує отримати фінансування). Головним ризиком на даному етапі є неправильно визначені цілі.

2 крок  — розробка бізнес-плану та загального бюджету проєкту з урахуванням кредитних коштів. Головним ризиком є неправильний бізнес-план, що не відповідає можливостям компанії, а також неправильно розрахований бюджет проєкту.

3 крок  — дослідження та вибір програми та банка посередника, через який можна отримати кредит. Ризик може бути неправильний вибір програми з невигідними умовами для вашого бізнесу.

4 крок  — консультації з працівниками банку та обговорення пропозиції та умов кредитування. Ризиком є те, що умови кредитування не будуть вигідними для вашого бізнесу або ж вони будуть попередньо неузгодженими.

5 крок  —  оформлення всіх необхідних документів та відкриття рахунку у банку. Ризиком є несвоєчасне оформлення документів чи оформлення відповідного пакету документів і, як наслідок, відмова у відкритті рахунку в банку.

6 крок  —  отримання коштів на рахунок під визначені умови (строк погашення, відсоткова ставка і т.д.). Ризиками даного етапу може бути короткий строк погашення кредиту, висока відсоткова ставка, волатильність валюти.

                                                                                                                                                                                                        

 

СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ЗАЛУЧЕННЯ ФІНАНСУВАННЯ

Залучення будь-якого виду фінансування потребує ретельної підготовки. Успіх залучення коштів прямо залежить від чітко встановленого процесу.

1 етап. Оцінка компанії:

  • Оцінка цілей компанії: оцініть потреби, на які потрібно залучити кошти, визначте обсяг необхідного фінансування
  • Оцінка готовності компанії: оцініть стадію розвитку компанії, рівень готовності документів, які потрібно буде подати (бізнес-план, фінансова модель, пітч-дек і т.д.)

Як результат, ви встановите потреби компанії, на які потрібне фінансування, що допоможе визначити й механізм залучення фінансування.

2 етап. Вибір можливостей:

  • Оцініть наявні можливості та шанси компанії отримати краудфандингові кошти, гранти, інвестиції, кредити;
  • Зробіть пошук конкретних можливостей, що відповідають стадії розвитку компанії та її потребам;
  • Розробіть стратегію залучення фінансування

Як результат, ви зрозумієте, який тип фінансування підходить компанії та відповідає її можливостям, а також зможете розробити стратегію залучення коштів.

Етап 3. Підготовка документів:

  • Підготуйте базові необхідні матеріали (аналіз ринку, розробка чи доопрацювання стратегії виходу на ринок, бізнес-плану в цілому, фінансової моделі і т.д.);
  • Структуруйте проєкт;
  • Підготуйте решту необхідних документів (грантова заявка/пітч-дек для інвесторів і т.д.)

Як результат, ви розробите необхідні документи, зможете подати заявку на грантове фінансування або відправити пітч-дек чи тизер інвесторам.

Етап 4. Підтримка під час впровадження:

  • Підпишіть договір з грантодавцем чи інвестором;
  • Надавайте вчасно необхідну документацію та звіти;
  • Впроваджуйте проєкт, на який залучили фінансування.

Як результат, ви зможете залучити кошти на старт або розвиток свого бізнесу, та ефективно використати фінансування для розвитку власної справи.

Серію інфографік #EasyФінансування про фінансування для українських МСБ підготував аналітичний центр EasyBusiness за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Слідкуйте за наступними публікаціями.

No Comments

Post A Comment

Завантажуй безкоштовний Посібник для легкого проходження державної перевірки