EasyBusiness | Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу?
17611
post-template-default,single,single-post,postid-17611,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-16.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу?

Де взяти кошти на старт та розвиток бізнесу?

ДЕ ВЗЯТИ КОШТИ НА СТАРТ НА РОЗВИТОК БІЗНЕСУ? 4 СПОСОБИ ЗАЛУЧИТИ ФІНАНСУВАННЯ 

Про труднощі для малого та середнього бізнесу говорять часто, проте це не полегшує життя підприємцям.  Аналітичний центр EasyBusiness  за підтримки Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України»  підготував серію матеріалів  #EasyФінансування, що розповідає про загальні можливості для розвитку малого та середнього підприємництва в Україні, та допомагає МСБ зрозуміти шляхи залучення ресурсів для старту та розвитку бізнесу.

ЗНАННЯ – ПОЛОВИНА УСПІХУ

Стрімкому розвитку українського малого та середнього бізнесу заважає 3 ключові проблеми: обмежений доступ до фінансів, недостатньо знань та інформації, невміння застосовувати технології та інновацій. Кожну з проблем українських МСБ можна оцінити відносно європейських МСБ.

За даними Світового Банку, українські МСБ інвестують в науково-дослідну діяльність втричі менше, ніж європейські. Через це українські підприємці не використовують інноваційні підходи там, де це б йшло на користь бізнесу. Проте не тільки малий бізнес припускається таких помилок – великі підприємства за цим показником також відстають від європейських майже в 2 рази.

Доступ до знань та інформації в українського малого та середнього бізнесу дещо гірший, ніж у європейського. Число компаній, що проводять навчальні тренінги серед українських МСБ майже в 1,5 рази менша, ніж в Європі (23% та 37% відповідно). Поганий доступ до інформації стримує розвиток, як працівників МСБ, так і ріст та масштабування самих МСБ.

Гострою проблемою залишається обмежений доступ фінансування. Українські підприємці не знають, як залучити кошти на реалізацію власної ідеї, або не мають доступу до вигідних інструментів фінансування. Наприклад, частка підприємців, що бере кредити в Україні – близько 18%, у той час як в Європі це 40%.

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЯКІ ІНСТРУМЕНТИ ФІНАНСУВАННЯ ПІДХОДЯТ ДЛЯ ТВОГО БІЗНЕСУ?

Для того, щоб залучити фінансування, спочатку потрібно зрозуміти стадії життєвого циклу компанії, визначити, на якій саме знаходиться ваш бізнес. Кожній стадії відповідають свої фінансові потреби, та, відповідно, свої інструменти залучення фінансування.

1)          Ідея

Діяльність компанії: заснування компанії, планування розробки продукту, визначення концепції та позиціонування.

Фінансові потреби: науково-дослідні роботи, розробка бізнес-плану та прототипу.

Як правило, ця стадія характеризується відсутністю доходу та високими ризиками для інвестування.  На початку перевірки ідеї власного фінансування, зазвичай, достатньо. Коли ж виникає потреба провести науково-дослідні роботи та розробити прототип, можна позичити кошти в членів сім’ї та друзів. На етапі, коли ідея починає втілюватися в реальність, з’являється чіткий план та концепція бізнесу – можна пробувати залучати грантове фінансування.

2)          Розвиток 

Діяльність компанії: компанія – працездатний суб’єкт ринку, з’являються перші продажі, знижується ризик інвестування.

Фінансові потреби: маркетингове дослідження,, оптимізація продукту, пілотування.

На стадії розвитку, окрім грантів, ефективним інструментом стає краудфандинг – залучення коштів від зацікавлених осіб, які підтримують ваше рішення через онлайн-платформи. На цьому ж етапі можна залучати ангельські інвестиції.

3)          Успіх 

Діяльність компанії: компанія отримує деяку частку ринку, невеликий кластер постійних клієнтів та збільшення доходу. Ризики інвестування значно знижуються.

Фінансові потреби: розробка стратегії масштабування.

На цьому етапі з’являється можливість залучити кошти від венчурних та приватних інвесторів. Венчурне фінансування підтверджує великий потенціал вашого бізнесу та допомагає досягти наступної стадії розвитку бізнесу.

4)          Зліт 

Діяльність компанії: масштабування компанії та вихід на нові ринки, розширення виробництва та збільшення кількості працівників.

Фінансові потреби: розробка стратегії довгострокового росту, масштабування виробничих потужностей або представництв компанії.

Доцільним варіантом фінансування для компанії на стадії злету буде залучення кредитів. За допомогою кредитних коштів компанії зі стабільним доходом з мінімальними ризиками можуть залучити фінансування, не віддаючи інвестору частку компанії. Не зважаючи на те, що необхідно буде виплачувати відсотки за користування кредитом, цей інструмент більш вигідний для компанії.

5)          Зрілість

Діяльність компанії: стабільна частка ринку та розмір доходу, велика кількість постійних клієнтів, ризики інвестування прямують до нуля.

Фінансові потреби: розробка нового продукту, оптимізація бізнес-процесів, впровадження інновацій.

Зазвичай на стадії зрілості компанія може фінансувати оптимізацію бізнесу або нові розробки за рахунок прибутку від основної діяльності. Також, доцільними можуть бути різні види кредитування.

ЯК ВИЗНАЧИТИ ЯКИЙ ТИП ФІНАНСУВАННЯ ВАМ ПІДХОДИТЬ?

Для того, щоб зрозуміти найкращий варіант фінансування, дайте відповідь на три питання:

1)  На якій стадії розвитку знаходиться продукт? (ідея, прототип, робочий продукт, перші продажі, масштабний бізнес)

2)  На які цілі потрібне фінансування (доопрацювання продукту, маркетингове дослідження, оптимізація бізнес-процесів, масштабування, розвиток інновацій, стрімкий розвиток)

3)  На що готова компанія у процесі залучення фінансування (звітуватися та бути постійно під контролем, платити відсоток за залучення коштів, віддати частку своєї компанії, комунікувати з великою кількістю дрібних інвесторів)

Відповідь на ці питання дозволить орієнтовно оцінити доступні для компанії можливості

ЯКІ ВИДИ ФІНАНСУВАННЯ ДОСТУПНІ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ МСБ?

Для українських МСБ в цілому доступні 4 способи залучити фінансування: гранти, краудфандинг, інвестиції, кредити.

Грант – грошові ресурси, що надаються грантодавцем (напр. державними органами, корпораціями, міжнародними інституціями, фондами і т.д.) на безоплатній і безповоротній основі.

Ключові характеристики грантів:

  • Короткострокове фінансування
  • Тривалий процес подачі заявки
  •  Безоплатна та безповоротна основа
  • Потребує звітності перед грантодавцем
  • Притаманна для інноваційних проєктів на ранніх етапах розвитку бізнесу

 

Краудфандинг – ресурс фінансової допомоги, залучений від зацікавлених осіб шляхом колективного фінансування на онлайн-платформах.

Ключові характеристики краудфандингу:

  • Колективне фінансування через онлайн-платформи на основі різних умов (за винагороду, або за відсоток власності компанії, або за виплату відсотків за користування грошима)
  •  Деякі види краудфандингу не передбачають матеріальну винагороду інвесторам
  •  Притаманний для різних етапів розвитку бізнесу (часто для початкових)

 

Інвестиції – це довгострокові вкладення капіталу у підприємницьку діяльність з метою отримання певного доходу (прибутку).

Ключові характеристики інвестицій:

  • Частка компанії передається інвесторам
  •  Довгострокові вкладення капіталу
  •  Тривалий процес залучення інвестицій
  • Притаманні для більш пізніх етапів розвитку бізнесу

 

Кредит – позика у грошовій або натуральній формі, яка надається на умовах повернення зі сплатою відсотків за користування однією юридичною чи фізичною особою іншій.

Ключові характеристики кредиту:

  •  Може бути коротко- і довгостроковий
  • Має встановлені строки та умови погашення заборгованості
  •  Кредити міжнародних організацій мають великі обсяги та нижчі відсоткові ставки, проте надаються фінансово-стійким зрілим компаніям.

Серію інфографік #EasyФінансування про фінансування для українських МСБ підготував аналітичний центр EasyBusiness за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Слідкуйте за наступними публікаціями.

No Comments

Post A Comment

Завантажуй безкоштовний Посібник для легкого проходження державної перевірки